PIASTY

Awaria piasty czy łożyska - jak znaleźć przyczynę usterki?

Nowe auta coraz częściej posiadają zintegrowane łożysko z piastą. Awaria jednego z tych podzespołów skutkuje więc wymianą całego kompletu. W starszych samochodach awaria łożyska wiązała się z wymianą czytaj więcej »

fotobudka Bielsko Biała

Wesele z atrakcjami

Stworzenie wyjątkowego klimatu podczas wesela wymaga sporego wysiłku. Trzeba znać się na tym, co jest teraz modne, ale też nie można stosować takich rozwiązań, jakie są znane wszystkim. Nie można wybi czytaj więcej »

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron: co warto o tym wiedzieć?

Optymalizacja stron internetowych oraz skuteczne w wynikach wyszukiwarek internetowych to w obecnych konieczny element działań marketingowych. Co jednak warto wiedzieć na temat pozycjonowania i dlac czytaj więcej »

Papier FIRMOWy

Drukowanie papieru firmowego to dobry biznes

Papier firmowy druk to często realizowana usługa Każda szanująca się firma posiada taki papier w swojej ofercie, nie może bez niego funkcjonować całkiem sprawnie i bardzo dobrze. Może to być papier czytaj więcej »

Taśmy PAKOWe Rzeszów

Taśma z nadrukiem

Własny nadruk na taśmie pakowej to dobra reklama. Można też mieć nadruk ostrzegający o tym, że to, co się tam znajduje należy traktować ostrożnie. Oczywiście, jeśli wykupimy taką opcję to będzie na czytaj więcej »

wycena DZIEł sztukI

Wycenianie dzieła sztuki

Wydaje mi się, że niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego skąd bierze się cena dzieła sztuki. Najwyższy czas coś z tym zrobić. Tak jak teraz być po prostu nie może. Nie mówię, że przyda się absolut czytaj więcej »

Noclegi lądek zdrój

Odpowiednio przygotowane noclegi

Wiele osób dzisiaj musi koniecznie zdecydować się na wyjazd na wczasy, aby móc odpocząć i się zrelaksować. Jak się okazuje taki odpoczynek każdemu dobrze zrobi. Jednak warto o wiele wcześniej zapozna czytaj więcej »

garaże blaszane Łódź

Łódzkie garaże blaszane

Nie ma co ukrywać, że garaże są coraz bardziej popularne. Zależy nam na tym, aby auta nie stały na powietrzu. Wiadomo jak to jest, może zdarzyć się dosłownie wszystko (i nie mam na myśli tylko i wyłą czytaj więcej »

wycena środków trwałych

Zwiększanie wartości środków trwałych

Możesz nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, iż posiadasz pewne środki trwałe. A przecież korzystasz z takich elementów na co dzień, a prowadząc własny biznes czy jakąkolwiek działalność, masz ich na czytaj więcej »

kANCELARIA adwokacka Szczecin

O pracy adwokata

Chciałbym, żebyśmy się pochylili nad pracą, która jest wykonywana przez adwokata. Wydaje mi się, że mamy do czynienia z bardzo ciekawą sprawą. Zawód adwokata jest takim zawodem, w którym klienci będą czytaj więcej »

 

Awaria piasty czy łożyska - jak znaleźć przyczynę usterki?

piasty

Nowe auta coraz częściej posiadają zintegrowane łożysko z piastą. Awaria jednego z tych podzespołów skutkuje więc wymianą całego kompletu. W starszych samochodach awaria łożyska wiązała się z wymianą wyłącznie jednego elementu. Jak odróżnić awarię https://superparts.pl/18962-lozyska-i-piasty-kol piasty od łożyska i co zrobić w momencie, gdy taka usterka przytrafi się w trakcie jazdy? Poznaj prosty sposób na wymianę tych podzespołów.

Dlaczego piasty i łożyska się psują?

Oba te elementy, jak również wszystkie podzespoły pracujące cały czas podczas jazdy, narażone są na spore obciążenia. To typowe części eksploatacyjne, które systematycznie się zużywają. Pomimo że sama pasta wykonana jest z wytrzymałej, hartowanej stali to z biegiem czasu mogą pojawić się pewne uszkodzenia, których konsekwencją będzie wymiana całego elementu na nowy. W przypadku łożysk sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Pracują one zawsze, gdy auto znajduje się w ruchu. Mają ograniczoną trwałość i nawet zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań prędzej lub później skończy się kosztowną wymianą. Łożyska są elementem obrotowym, w którym znajdują się niewielkie kulki. Awaria jednej z nich skutkuje szybkim niszczeniem całego podzespołu. Wymiana jest o tyle skomplikowana, że łożysko wprasowane jest w piastę i jego wybicie nie jest zbyt proste. Oczywiście są specjalne prasy i ściągacze pomagające w tej czynności, ale nie zawsze można ich użyć. Dlaczego?

Problem pojawia się w nowszych autach i piastach ze zintegrowanym łożyskiem. W takiej sytuacji nie pomoże nawet najlepsza prasa, trzeba wymienić całość, chociaż nie będzie to wymiana tania. Komplet pasty z łożyskiem kosztuje kilkaset złotych. W zależności od modelu samochodu cały koszt powinien zamknąć się w przedziale 250-700 zł. Niestety dochodzi do tego koszt wymiany, który różnić się może w zależności od warsztatu, jaki wybierzemy. Najdrożej usługa taka będzie kosztować w autoryzowanym serwisie obsługi. Całość prac można przeprowadzić jednak we własnym zakresie pod warunkiem, że dysponujemy dobrym sprzętem i odrobiną wolnego czasu. Bez wątpienia wymiana całego kompletu jest prostsza od wymiany samego łożyska.

Czy warto wymieniać piastę samemu? A może lepiej udać się do warsztatu?

Zmiana piasty na nową nie jest taka prosta, jak może się to z początku wydawać. Dla wielu osób problemem mogą być zapiekające się śruby, które znajdują się przy jarzmie oraz bezpośrednio na półosi. Do wykręcenia tej ostatniej użyć trzeba sporej siły lub klucza pneumatycznego o dużej mocy. W przypadku, gdy nie dysponujemy odpowiednimi narzędziami, prace lepiej powierzyć specjalistom. Naprawa w warsztacie nie powinna trwać dłużej niż 2-4 godziny. Doświadczony mechanik poradzi sobie z nią bez większych problemów. Zlecając taką naprawę, warto zwrócić uwagę, by w razie potrzeby wymieniona została gumowa osłona przegubu - ma ona tendencję do pękania.

dobre piasty

W przypadku usterki piasty lub łożyska pierwszym objawem, jaki można zauważyć, jest głośniejsza praca koła w trakcie jazdy. Wielu z nas przesypia ten etap, a kolejnym są stuki i szarpnięcia pojawiające się w trakcie pokonywania zakrętów. Z czasem objawy się nasilają, dotykając felgi, można zauważyć, że coraz bardziej się ona nagrzewa. W jaki sposób można wymienić piastę z łożyskiem w samochodzie osobowym?

Po podniesieniu auta należy odkręcić koło i zdemontować zacisk hamulcowy. Wymagane jest też wykręcenie jarzma, które blokuje tarczę hamulcową. Po jej zdjęciu pozostaje odłączyć kolumnę i odkręcić nakrętkę czołową. Może ona przysporzyć większych problemów, jeśli nie dysponujemy dobrym kluczem pneumatycznym. Odkręcenie jest jednak możliwe również dobrym kluczem nasadowym pod warunkiem, że stworzymy odpowiednio długie ramie, umożliwiające poluzowanie tej nakrętki. Po wymianie piasty wykonujemy wszystkie opisane prace w odwrotnej kolejności i cieszymy się sprawnym samochodem przez następne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Pamiętajmy, że kluczowe znaczenie ma zastosowanie odpowiedniej jakości części. Słabe łożysko może bardzo szybko ulec kolejnej awarii i czekać będzie nas kolejna pracochłonna wymiana.