Awaria piasty czy łożyska - jak znaleźć przyczynę usterki?
Nowe auta coraz częściej posiadają zintegrowane łożysko z piastą. Awaria jednego z tych podzespołów skutkuje więc wymianą całego kompletu. W starszych samochodach awaria łożyska wiązała się z wymianą wyłącznie jednego elementu. Jak odróżnić awarię https://superparts.pl/18962-lozyska-i-piasty-kol piasty od łożyska i co zrobić w momencie, gdy taka usterka przytrafi się w trakcie jazdy? Poznaj prosty sposób na wymianę tych podzespołów.
Dlaczego piasty i łożyska się psują?
Oba te elementy, jak również wszystkie podzespoły pracujące cały czas podczas jazdy, narażone są na spore obciążenia. To typowe części eksploatacyjne, które systematycznie się zużywają. Pomimo że sama pasta wykonana jest z wytrzymałej, hartowanej stali to z biegiem czasu mogą pojawić się pewne uszkodzenia, których konsekwencją będzie wymiana całego elementu na nowy. W przypadku łożysk sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Pracują one zawsze, gdy auto znajduje się w ruchu. Mają ograniczoną trwałość i nawet zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań prędzej lub później skończy się kosztowną wymianą. Łożyska są elementem obrotowym, w którym znajdują się niewielkie kulki. Awaria jednej z nich skutkuje szybkim niszczeniem całego podzespołu. Wymiana jest o tyle skomplikowana, że łożysko wprasowane jest w piastę i jego wybicie nie jest zbyt proste. Oczywiście są specjalne prasy i ściągacze pomagające w tej czynności, ale nie zawsze można ich użyć. Dlaczego?
Problem pojawia się w nowszych autach i piastach ze zintegrowanym łożyskiem. W takiej sytuacji nie pomoże nawet najlepsza prasa, trzeba wymienić całość, chociaż nie będzie to wymiana tania. Komplet pasty z łożyskiem kosztuje kilkaset złotych. W zależności od modelu samochodu cały koszt powinien zamknąć się w przedziale 250-700 zł. Niestety dochodzi do tego koszt wymiany, który różnić się może w zależności od warsztatu, jaki wybierzemy. Najdrożej usługa taka będzie kosztować w autoryzowanym serwisie obsługi. Całość prac można przeprowadzić jednak we własnym zakresie pod warunkiem, że dysponujemy dobrym sprzętem i odrobiną wolnego czasu. Bez wątpienia wymiana całego kompletu jest prostsza od wymiany samego łożyska.
Czy warto wymieniać piastę samemu? A może lepiej udać się do warsztatu?
Zmiana piasty na nową nie jest taka prosta, jak może się to z początku wydawać. Dla wielu osób problemem mogą być zapiekające się śruby, które znajdują się przy jarzmie oraz bezpośrednio na półosi. Do wykręcenia tej ostatniej użyć trzeba sporej siły lub klucza pneumatycznego o dużej mocy. W przypadku, gdy nie dysponujemy odpowiednimi narzędziami, prace lepiej powierzyć specjalistom. Naprawa w warsztacie nie powinna trwać dłużej niż 2-4 godziny. Doświadczony mechanik poradzi sobie z nią bez większych problemów. Zlecając taką naprawę, warto zwrócić uwagę, by w razie potrzeby wymieniona została gumowa osłona przegubu - ma ona tendencję do pękania.

W przypadku usterki piasty lub łożyska pierwszym objawem, jaki można zauważyć, jest głośniejsza praca koła w trakcie jazdy. Wielu z nas przesypia ten etap, a kolejnym są stuki i szarpnięcia pojawiające się w trakcie pokonywania zakrętów. Z czasem objawy się nasilają, dotykając felgi, można zauważyć, że coraz bardziej się ona nagrzewa. W jaki sposób można wymienić piastę z łożyskiem w samochodzie osobowym?
Po podniesieniu auta należy odkręcić koło i zdemontować zacisk hamulcowy. Wymagane jest też wykręcenie jarzma, które blokuje tarczę hamulcową. Po jej zdjęciu pozostaje odłączyć kolumnę i odkręcić nakrętkę czołową. Może ona przysporzyć większych problemów, jeśli nie dysponujemy dobrym kluczem pneumatycznym. Odkręcenie jest jednak możliwe również dobrym kluczem nasadowym pod warunkiem, że stworzymy odpowiednio długie ramie, umożliwiające poluzowanie tej nakrętki. Po wymianie piasty wykonujemy wszystkie opisane prace w odwrotnej kolejności i cieszymy się sprawnym samochodem przez następne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Pamiętajmy, że kluczowe znaczenie ma zastosowanie odpowiedniej jakości części. Słabe łożysko może bardzo szybko ulec kolejnej awarii i czekać będzie nas kolejna pracochłonna wymiana.