Pozycjonowanie stron: co warto o tym wiedzieć?
Optymalizacja stron internetowych oraz skuteczne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek internetowych to w obecnych konieczny element działań marketingowych. Co jednak warto wiedzieć na temat pozycjonowania i dlaczego właściwie jest to aż tak istotna dziedzina?
Czym jest pozycjonowanie stron i jakie niesie ze sobą korzyści?
Podstawowym celem, jaki zakłada pozycjonowanie jest poprawa pozycji witryny w wynikach głównych wyszukiwarek internetowych, w tym przede wszystkim Google oraz Bing. Wyższa pozycja w rankingach wyszukiwarek przekłada się bowiem na zwiększenie ruchu na stronie. To z kolei stanowi konieczny warunek dla osiągnięcia odpowiednich wyników finansowych.
Czy jednak oznacza to, że pozycjonowanie polega tylko i wyłącznie na tym, aby strona była lepiej rankingowana np. przez Google? Niekoniecznie. Przede wszystkim należy pamiętać, że dobre pozycjonowanie musi zostać poprzedzone umiejętnym doborem fraz kluczowych. Frazy kluczowe to inaczej zbitki słów, które są wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkach w trakcie szukania danej usługi czy towaru.
Pozycjonowanie a frazy kluczowe
Frazy kluczowe dzielimy na trzy podstawowe kategorie:
1. Frazy proste
2. Frazy typu long tail
3. Frazy brandowe
Naprawdę skuteczne pozycjonowanie musi zawierać frazy z przynajmniej dwóch pierwszych kategorii. Dlaczego tak się dzieje? Frazy proste(np. buty lub buty sportowe) są w stanie zapewnić wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Problem polega jednak na tym, że w tym wypadku nasz biznes niekoniecznie wyświetli się akurat tym osobom, które stanowią target. Aby to ostatnie było możliwe, trzeba korzystać z także z fraz szczegółowych(frazy long tail) oraz w niektórych przypadkach fraz brandowych, czyli fraz zawierających nazwy określonych marek czy nawet modeli produktów.
Dopiero tak skonstruowane pozycjonowanie zasługuje na miano kompletnego.
Czy warto pozycjonować stronę samodzielnie?
Można znaleźć sporo poradników internetowych, które stanowią coś w rodzaju wprowadzenia w tematykę, jaką jest pozycjonowanie. Niestety, pozycjonując stronę samodzielnie mamy bardzo niewielkie szanse na osiągnięcie TOP10 Google czy Bing, nie wspominając już o TOP3. Tymczasem wszelkie badania dowodzą, że ogromna część użytkowników nawet nie sprawdza drugiej lub trzeciej strony wyników wyszukiwania na daną frazę.
Kolejna ważna kwestia dotyczy regulaminów Google lub Bing. Niestety, istnieje sporo działań, które są traktowane przez wyszukiwarki jako niedozwolone. Posłużenie się jakąś z tych metod może poskutkować tym, że strona zostanie całkowicie usunięta z wyszukiwarki, czyli mówiąc kolokwialnie otrzyma bana.